Dhaal Bhat - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Julie Cocx - WaarBenJij.nu Dhaal Bhat - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Julie Cocx - WaarBenJij.nu

Dhaal Bhat

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Julie

13 September 2009 | Nepal, Kathmandu

Hallo lieve lezers,

Voordat ik aan mijn volgende verhaal begin, wil ik even een nood plaatsen: mijn vorige verhaal was soms niet helemaal goed te volgen aangezien er nogal wat fouten in stonden. Dit komt deels door m'n gehaaste manier van typen (zoveel om te vertellen) en het toetsenbord was de vorige keer niet zo goed. Vandaar.

Okey ik ben nu precies een week in Nepal en ik heb m'n draai al lekker gevonden. Op het werk ben ik nu voornamelijk aan het observeren maar ik zal volgende week ook daadwerkelijk mee denken over het lesprogramma. De kindjes zijn allemaal erg lief en luisteren erg goed. De leeftijden verschillen van 4 tot 12 jaar. Ze krijgen allemaal hun eigen lesprogramma en soms groepsactiviteiten. Deze manier van onderwijs voor dit soort kinderen is zeer uniek in Nepal. Het kan ook heel anders.
De andere vrijwilligsters zijn super aardige meiden! We hebben zeker steun aan elkaar, we zitten immers in hetzelfde schuitje. Twee werken er in het kindertehuis waar ik les geef (de overige kinderen van het tehuis gaan naar gewone scholen) en de andere werkt ook in een soort daycare,

Ik heb nu drie nachten bij m'n gastfamilie geslapen. Wat een lieve mensen zeg! De amma (moeder) en boeba (vader) hebben vijf dochters in de leeftijd van 20 tot 12 en een zoontje van tien. Een grote familie maar erg leuk. In het begin waren ze heel erg verlegen en konden alleen maar zenuwachtig lachen maar nu worden ze wat nieuwsgieriger. Ze stellen vooral vragen over m'n familie en dat ik een vriend heb is blijkbaar helemaal om te gillen. haha. Vooral omdat m'n ouders hem niet hebben uitgezocht. haha Moet je voorstellen....Ik heb een aantal foto's laten zien, ze vonden het heel erg grappig dat m'n vade kaal was, m'n zusje leek op Hanna Montanna (elk meisje met blond haar; in hun ogen) en de naam Tim (m'n broertje) is een woord in nepal voor lampje (ofzo) Ze kwamen in iedergeval niet meer bij van het lachen hahaha.
Mijn dagroutine zit er als volgt uit: om 6.30 thee drinken met de hele familie, daarna kan je, je kleding of jezelf wassen, om 8.30 gaan we aan de Dhaal Bhat en daarna naar het werk, om 17.00 weer terug vanuit werk en dan gaat de familie om 20.30 op het dak (= de keuken) onder een soort afdakje eten.
Gisteravond drong het eigenlijk pas goed tot me door weer ik eigenlijk zat: in Nepal boven op een dak samen met een familie op de grond te eten. Wie kan dat nou zeggen..?? Echt een super ervaring.

Owja over het eten: Dhaal bhat genaamd, dit is het traditionele eten van Nepal en is niet meer dan rijst met prutjes. Prutje groente, prutje linzensoep en heel soms iets van aardappel of ei. Vlees daar doen ze niet aan. Het dient met de rechter!!! hand gegeten te worden en alles moet op! Dat laatste is erg belangrijk. Wanneer je het niet op eet is dat een directe belediging aai. Dus daar zit je dan om 8.30 met je slaperige kop als niet-ontbijter en een hele familie om je heen aan de Dhaal Bhat...en dan niet een fijn bescheiden portie neeee een heel bord vol want jij bent de gast en die zal eten ook. Kun je, je voorstellen hoe ik mij die eerste ochtend voelde..Maar ik heb het op gekregen met veel pijn en (hik) moeite maar ik heb het allemaal weggekregen. Trots dat ik was op mijzelf. De tweede avond die ik bij het gezin was, had ik ook helemaal geen vrees voor het avondeten gewoon eerlijk zeggen dat het iets te veel is, dan halen ze het weg en dan krijg ik het zonder moeite op. Het formaat portie was die avond dan ook goed maar de dochter die, die avond kookte was vergeten dat ik een buitenlander met een teer maagje ben. Het was zo gigantisch heet dat de tranen spontaan in m'n ogen sprongen, mijn neus begon te lopen alsof er een kraan werd open gedraaid en het wel erg warm was in dat keukentje boven op het dak. Jaa en dan door eten heh want anders is het onbeleefd. haha als ik er nu aan terug denk, moet ik nog lachen hahaha. Maar ook dit heb ik op gekregen. Gelukkig hadden ze het door en kreeg ik na het eten een hap suiker.

Nou miss Julie gaat er nu weer mee stoppen want in het internetcafe waar ik nu zit, is net een generator aangezet (waarschijnlijk omdat de stroom uit begon te vallen) en ik kan mijzelf niet echt meer horen nadenken.

Aanstaande maandag ben ik vrij (het is nationale kinderdag in Nepal en er is geen school) en dan ga ik proberen een aantal foto's te plaatsen. So stay tuned!!

Heel veel liefs en kussen aan iedereen.

Julie

  • 12 September 2009 - 11:12

    Bernadette:

    Hoi Juul,

    wat heb ik verschrikkelijk gelachen om je verhaal, als je geen baan kunt vinden als pedagoog moet je maar schrijfster worden van reisverhalen.
    Leuk dat je in zo'n gezellig gezin terecht bent gekomen, wat doen de oudere kinderen , werken ze? Zijn er geen kale mannen in Nepal? ik heb altijd geweten dat je vader een hele bijzondere man is!! haha
    We hebben de jackpot weer niet gewonnen Juul, we kwamen met onze1/5-loten uit op een bedrag van 9 euro en 10 cent, net even te weinig voor een ticket Nepal, maar we blijven het proberen.
    Nou moppie, ik heb weer met veel plezier je verhaal gelezen en kijk alweer uit naar je volgende, wellicht met foto's?
    Hele dikke kus mam

  • 12 September 2009 - 11:18

    Iris:

    hooi juul!!
    haha tim is een lampje en papa een kale rare vent. en ik lijk helemaal niet op hanna montenna!!
    maar wel heel grappig verhaal. zo'n bord met eten zou niks voor mij zijn ;) maar ik kijk uit naar je foto's
    xx kuss

  • 12 September 2009 - 11:37

    Sanne:

    Juuls!!

    Wat een verhalen en wat een ervaring!Wauw!Leuk om te horen dat je eerste week al zo goed is bevallen!Nog heel veel weken te gaan!Ik kijk uit naar je foto's!
    Meid!geniet ervan!!
    Dikke knuffel!

  • 12 September 2009 - 13:29

    Steph:

    Je moeder heeft helemaal gelijk...wordt het niets als pedagoog, dan kan je altijd nog gaan schrijven!

    Ik kan me ook helemaal voorstellen dat je 's ochtends de rijst met prutje amper wegkrijgt.

    Ik hoop dat de rest van je reis net zo leuk is als de eerste week ;) veel plezier nog.

    kus

  • 12 September 2009 - 13:33

    Alexander:

    Hooi Juul!!!

    wat een leuk verhaal weer!
    ik heb helaas ook geen megajackpot gewonnen, dus ook voor mij geen ticket naar Nepal... Maar met al die leuke verhalen voelt het toch alsof je een beetje hier bent!

    Nog heel heel plezier en ik kijk uit naar je foto's!

    xxxxxxxxx

  • 12 September 2009 - 14:46

    Amy:

    Hmm ben ik even blij dat ik niet naar Azie ga.. zit dan alleen met tranen in mn ogen denk ik vanwege het eten hihi..

    Leuk dat je gezin leuk is :)

    Kus!!

  • 12 September 2009 - 15:32

    Alexander:

    hee goelia!

    ik zie toevallig dat je nog precies 100 dagen wegbent!!

    :)

    kus!


  • 13 September 2009 - 08:36

    Vincent Cocx:

    Hoi Juul,

    Gaaf om te lezen hoe het je vergaat zo in die andere cultuur. Als ik het zo hoor kun je al aardig je draai vinden in een wereld die 180 graden anders is als de onze. Jouw verhalen roepen bij mij associaties op met Thailand, mensen die niet zoveel hebben maar heel erg tevreden zijn met de manier waarop zij leven (zeg maar de basis waar het eigenlijk allemaal omgaat).
    Wij volgen jouw verslagen op de voet en we zijn heel benieuwd naar de foto’s.
    Heel veel plezier en geniet van deze mooie ervaring.

    Die andere kale man in Nederland

  • 13 September 2009 - 10:37

    Afke:

    Hey Juul,

    Super leuk om je verhalen te lezen :)!
    Zo te horen heb je het goed naar je zin :)!!!
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen.

    Liefs Afke

  • 13 September 2009 - 11:29

    Conny:

    Hey Juul, wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt daar in dat verre Nepal. Ik moet erg lachen om je verhalen. Ik zit dan in de keuken en krijg dan van die verbaasde blikken vanuit de huiskamer zo van wat zit je nu weer te doen mam!! Iris en Lieke lezen gezellig mee en je krijg dan ook de groetjes van ons alle drie. Lieve Juul ik zie je verhalen met plezier tegemoet. Dikke kus van ons allemaal. Conny

  • 13 September 2009 - 13:39

    Nicky:

    Ha lieve Juul,

    Wat een leuke ervaringen weer, super dat je dat zo bijhoudt online. Blijf schrijven hoor!!

    Liefs,
    Nicky

  • 13 September 2009 - 15:16

    Rianne:

    Ey Juul,
    Vet vet vet vet! Wat een mooie ervaring zeg, nu al! Super leuk dat je bij zo'n gezin zit, dan zie je het echte leven denk ik wel!
    Jammer dat ik je feestje moest missen, ik ben je daarna helemaal vergeten te bellen!! Sorry hoop dat je t me vergeeft :) ik zal aan je denken hier in het druilerige nederland. Have fun! Liefs Ri

  • 13 September 2009 - 15:39

    Sandra Benckhuysen:

    ik volg echt elke dag je spannende verhalen
    echt leuk om te lezen
    ben benieuwd naar het volgende verhaal

    gr sandra

  • 14 September 2009 - 15:42

    Nienke:

    Hey Juul, Wat gaaf om al je verhalen zo te kunnen volgen! Gek idee hoor dat je nu in Nepal bent, in zo'n totaal ander leven.. Echt bewondering voor je dat je al zo snel je draai weet te vinden! Ga genieten van al die bijzondere ervaringen en ik blijf je volgen! Liefs Nienke

  • 14 September 2009 - 19:01

    Tanja:

    Lieve Juul,

    Na alle reacties op jouw laatste epistel gelezen te hebben weet ik niets belangrijks meer te melden of te vragen. Of toch wel; hoe is het weer bij jouw en de temperatuur? Kan je jouw kamer bij de familie beschrijven? Hoe slaapt de rest van de familie - zusjes bij elkaar? Wat betreft het eten, ik benijd je niet maar hoop wel dat je er snel aan went. En o ja, hoe was het dansen onlangs? Ik vind je top, zou het je nooit nagedaan kunnen hebben. Ben benieuwd naar jouw volgende verhaal.
    Veel liefs, natuurlijk ook namens Tom, Tanja

  • 15 September 2009 - 20:07

    Tim:

    Hoi Julie,

    goed om te horen dat je het naar je zin heb in Nepal.Egt grappig joh dat die familie zo moest lachen om paps zijn kale kop en mijn naam Tim oftewel lampje.
    Maar egt leuk om al die verhalen te lezen over jou belevenissen en die hele andere cultuur, ik kan niet wachten op de foto's

    Nou we spreken elkaar snel weer xx

    lampje :d


  • 27 September 2009 - 12:09

    Nathalia:

    je kan wel zeggen dat het van het eten komt (die traanen) maar je mist ons gewoon. kus nathalia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julie

Actief sinds 16 Juli 2009
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 37089

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 21 December 2009

Nepal

Landen bezocht: