We zijn er bijjjjna maar nog niet helemaal........ - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Julie Cocx - WaarBenJij.nu We zijn er bijjjjna maar nog niet helemaal........ - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Julie Cocx - WaarBenJij.nu

We zijn er bijjjjna maar nog niet helemaal........

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Julie

03 Oktober 2009 | Nepal, Kathmandu


Hallo lieve allemaal,

Yes, ik heb de 8-daagse trekking overleeft! Hoera voor onze gids, dubbel hoera voor de drager van mijn backpack, hoera voor mijn Northface wandelschoenen en hoera voor mijn wandelsokken!! Deze personen en materialen hebben er voor gezorgd dat ik 6 dagen heb kunnen lopen door bossen, heide, over beekjes (na een flinke regenbui waren het rivieren, bruggen, een berg op, een berg af en over stenen die bijna hun best deden om je te laten struikelen. Maar wat een prachtige natuur zeg. We hebben hele mooie hoge bergen gezien, hele diepe dalen en de prachtige Lang Tang rivier die we 6 dagen gevolgd hebben.

Het begon allemaal vorige week vrijdag nadat we op donderdag het hele kinderhuis Swarga hadden schoongemaakt gingen we met de door ons ingehuurde jeep op pad naar het plaatsje Suya Bresi waar onze trek zou gaan beginnen. Wat waren wij (=Liset, Eva en ik) blij met onze jeep! Zeker bij het aanzien van de lokale bus. (die we ook hadden kunnen nemen en die vele malen goedkoper was) Het schijnt een ervaring te zijn om over naar huis te schrijven, een kans om het echte Nepal te ervaren nou dat geloof ik graag. De bussen waren tot de nok toe + het dak gevuld met mensen, geiten en bagage. Ik denk dat er het vier-voudige op zo'n bus gaat dan eigenlijk is toegestaan (niet dat de autoriteiten zich daar mee bezig houden) Daarnaast zijn de bussen hier niet zo als in Nederland. Zeg maar gerust dat het barrels zijn en de weg is ook niet zo mooi plat gewalst nee hier zijn het stenen, zand, kuilen en af en toe een stukje egale grond waar over de bus met een vaartje van 30 km per uur (harder kan echt niet)rijdt. Dus je kan je wel voorstellen dat, dat hobbelt en wiebelt en beukt etc etc. Het verbaast je dan ook niet dat met al die mensen en dieren en warmte en hobbelige weg, de bussen onder het braaksel zitten van mensen die hun wagenziekte-pilletje zijn vergeten in te nemen. AAi moet je net mij hebben. Nee ik was heel erg blij met onze jeep. Ik draai het raampje wel wat verder open om het echte Nepal te kunnen ervaren.
Het lijkt nu net alsof ik mij afzijdig wil houden van het echte Nepaleese leven. Dat is niet zo, ik ga echt nog wel een keer met de bus (als m'n geld op is) maar heb nog even tijd nodig om mij geestelijk voor te bereiden.

Maar goed na een jeeprit van 8 uur (over 167 kilometer!) kwamen we bij ons beginpunt Suya Bresi aan. Op dag twee startten we de trek in het Lang Tang National park. De eerste drie dagen zouden we tot 3730 m. stijgen om na 1 dag rust weer terug te keren en in twee dagen weer dezelfde route te nemen naar ons startpunt. Vooral de eerste loopdag (6 uur lopen, 1000 m. stijgen) was erg pittig. We gingen berg op maar helaas ook weer berg af. De zon scheen prachtig, wat voor mooie foto's zorgde maar ook voor een doorweekt t-shirt van het zweet. Per dag hadden we een aantal breaks: tea-time, lunch en even-op-adem-komen-breaks. Tegen het eind van de middag kwamen bij de lodge/hotel aan waar we zouden overnachten. De kamers waren over het algemeen prima: drie bedden. Meer hadden we niet nodig. Douchen kon je bij elke lodge buiten doen in een soort doucheschuurtje die bijna allemaal warm water hadden. Dat is zo lekker om na een dag lopen warm te kunnen douchen!!Dan ben je echt blij met de kleine dingen. Het was trouwens wel erg grappig dat onze kamer elke keer naast de indoor wc-hok lag. Vooral met die houten muren en geen isolatiemateriaal hebben we menig toiletbezoek van andere trekkers goed kunnen volgen. Hahah was soms zo grappig dat we de slappelach kregen en dan niet te hard lachen want ook gelach houdt zo'n muurtje niet tegen.
Dag drie en vier waren invergelijking met de eerste klim redelijk goed te doen. We kregen de smaak te pakken maar ik heb menig keren gedacht: dit doe ik nooit meer. De topper was toch wel op ons eindpunt, ik ben de naam van het plaatsje even kwijt. Het landschap is bergachtig met veel gras, het is er erg koud ('s nachts vroor het 5 graden) en overdag waaide en regende het. Daar was dan onze grote uitdaging (in mijn ogen) de Mounteverest van 4400m! Dit is natuurlijk maar de helft van de echte Everest maar voor mij hoog genoeg. We begonnen in een redelijk tempo aan de klim maar na een half uur kreeg ik toch last van de hoogte: hoofdpijn en zeer kortademig. We hebben een langzamer tempo gepakt en uiteindelijk na 3 uur de top bereikt. Wat was ik blij en wat een super uitzicht hadden we. De tocht naar beneden hadden we in 1 uur geklaard.
Ik ben eigenlijk vergeten te vertellen dat we ook nog een gids en drager hadden. Super aardige, in het begin erg verlegen jongens die de omgeving goed kenden. Ze zorgden ervoor dat we niet verdwaalde, of onze backpack van 16 kilo zelf de berg op moesten sjouwen. Al snel bleek dat onze gids ook nog andere kwaliteiten had. Zo was hij onze: ober, serveerster, entertainer, wekker, mental-coach en opvangnet wanneer we bijna onderuit gingen tijdens de afdaling. Onze gids stond geheel in onze dienst en de drager stond geheel in de dienst van de gids! Maar we hebben erg gelachen met ze!

Na 6 dagen lopen kwamen we weer bij ons beginpunt Suya Bresi uit om de volgende dag weer 8 uur in de jeep te zitten naar Bakthapur. We waren moe, hadden spierpijn maar zeer zeker erg voldaan!! Ik heb een super tijd gehad. Het was zo heerlijk om even gaan toeterende auto's en brommers om je heen te hebben. Alleen maar natuur en de frisse schone lucht! Nepal heeft erg veel uitgestrekte prachtige natuur waar volkeren wonen die zo goed als afgesloten zijn van de buitenwereld. Ik vind het moeilijk te bedenken dat deze mensen hun hele leven al boven op een berghellig wonen zonder enige vorm van contact met de buitenwereld (alleen via de touristen). Zij weten niet beter net als ik niet beter weet dat er zoveel middelen zijn om te communiceren.

Gisteren ben ik aangekomen bij m'n gastgezin. Volgens mij waren ze blij om me weer te zien. Vanochtend heb ik binnen een uur al m'n kleding gewassen op het dakterras met water en zeep. Helaas begon het te regenen en moesten we een plekje vinden om m'n kleding te laten drogen. We zaten vanochtend dan ook gezellig in de keuken met de hele familie te ontbijten tussen mijn natte onderbroeken. Eet smakelijk!!

Heel veel liefs en dikke kus,

Juul

  • 03 Oktober 2009 - 09:20

    Iris:

    hooi juul!!
    ik ben heel blij dat je de trekking hebt overleefd :D maar natuurlijk wisten we dat je het zou overleven, want jij bent daar natuurlijk heel goed in!!:). maar we missen je wel hoor juul!!! echt als je terug komt gaan we echt feeesteeee!!! :D
    o ja mijn nike schoenen zitten nu op zee:D dus ik krijg ze over ongeveer 2 weken.verder is er hier in nederland niet zo veel gebeurt school is best zwaar echt niet normaal veel huiswerk. nou ik ga ff naar beneden om tegen pap te zeggen dat je een mailtje hebt gestuurd:)

    kusssssss Iris

  • 03 Oktober 2009 - 09:23

    Alexander:

    Hi Juul!

    Wat leuk om te lezen en wat fijn dat alles zo goed is gegaan. Ook ben ik blij dat je weer veilig terug bent . :-)

    Ben heel benieuwd naar de fotos!

    Liefs, kus en groet,
    Alexander

  • 03 Oktober 2009 - 09:29

    Marieke Te Nijenhuis:

    hey lieve juul!!
    ik heb veel te druk gehad om alles te lezen :-(. Ik heb her en der wel wat flarden opgevangen over bungee jumpen!! en nu over je fijne bergschoenen etc. leuk te horen dat je het zo naar je zin hebt!
    hier in Ned is de herfst echt ingetreden. En aangezien ik heel erg van de herfst hou, vind ik dat helemaal niet erg. Knus gezellig en lekker fris buiten. de bomen verkleuren al mooi. Dinsdag hebben we een optreden en dansen we wat korte stukjes uit thriller en cry passion. Het is een soort preview. In november dansen we het dan helemaal. Afke speelt dinsdag jouw rol en in november volgens mij Donna. Charlotte Lam is er ook elke donderdag, leuk he? Zij gaat voor januari een dans aan ons leren.
    ZO, ik dacht ik moet je ook even op de hoogte houden van het reilen en zeilen hier.
    Ik ga zo lekker even het stadshart in. de hema heeft leuke aanbiedingen. Terwijl ik hier lekker burgelijk bezig ben, wens ik je veel geluk en plezier op jouw avontuurlijke tochten!!!
    veel liefs
    Marieke

  • 03 Oktober 2009 - 09:48

    Amy:

    Joeliaaaa!!

    Je bent er weer..welkom!
    Wist je nog hoe een computer werkte?!

    Ohh..Ik krijg nog zoveel meer zin in mn reis als ik dit zo lees van je..heerlijk :)
    Ben echt blij dat je het zo leuk hebt daar en super goed zo'n trekking van zo lang.. girl power!!

    Dikke X!

  • 03 Oktober 2009 - 10:27

    Tanja:

    Lieve Juul,

    Dapper vind ik je, geweldig wat je allemaal al gedaan hebt! Al deze ervaringen neem je je hele leven met je mee en hebben je al heel "rijk" gemaakt. Maar wel erg fijn dat je weer terug bent bij jouw tijdelijk thuis.
    Bij A. onlangs waren we met een heel klein clubje, we hebben je wel gemist. Fijn van de komende herfstvakantie! Heel veel liefs van ons beiden,

    Tanja

  • 03 Oktober 2009 - 15:41

    Michel:

    Hoi Juul,

    Wat een verhaal, bij het lezen ervan ervaar ik dat je heel erg dicht bij ons bent maar ik besef dat dit mijn gevoel is, de werkelijkheid is anders. Juul ik ben apetrots op je en vertel iedereen over je avonturen.Zou het nog lukken om een paar foto's te plaatsen lijkt me erg leuk.Blijf vooral verslag doen we kijken daar met ze alle enorm naar uit.
    een lieve Groet,
    Pas goed op je zelf
    Michel je vader.

  • 03 Oktober 2009 - 15:58

    Bernadette:

    Hoi Juul,

    wat een superervaringen, als ik je berichtje lees krijg ik ook zin om m'n boeltje op te pakken en lekker te gaan reizen. Ik las trouwens in een reisgids van jou dat er ook trekkings georganiseerd worden voor 50-plussers, e.e.a. gaat dan in een rustiger tempo, haha, lijkt me wel wat!
    Even over die drogende onderbroeken, die mogen toch nooit ïn zicht"opgehangen worden volgens goed nepalees gebruik of zijn de onderbroeken in Nepal zo afwijkend dat ze de jouwe niet herkennen als onderbroek? Ik hoor het wel weer van je. Hier is verder alles ok, vandaag lekker gewerkt, Tim start maandag met z'n eerste rijles en Mies staat nu lekker te koken(dat is zo lekker he als je in het weekend werkt, dan wordt er voor je gekookt!)Nou lieve schat, ik hoop dat je je "gewone"leventje in Bakhtapur weer een beetje kunt oppakken, dikke kus mam

  • 03 Oktober 2009 - 20:19

    Tim:

    Ey Juul!

    Ik ben blij voor je dat je het zo naar je zin heb in nepal, en dat je trekking door de bergen ook goed is gegaan.Ik kan niet wachten op de foto's, owja nog bedankt trouwens voor je cadeautje egt een goede keuzen had hem nog nooit gezien:d

    groetjes
    Tim




  • 04 Oktober 2009 - 08:53

    Anita:

    Hoi Julie,
    Wat een prachtverhaal en een super ervaring! Ik heb veel aan je gedacht en ben ook erg blij dat je weer veilig in Bakthapur bent aangekomen. Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Ontzettend knap van je, de reis, de contacten die je maakt. Je schrijft het met een gemak alsof je dit jaarlijks onderneemt. Kan je ouwe tante nog veel van leren.....
    Heel veel succes en plezier met je kindjes,

    liefs van mij en natuurlijk van ons allemaal. Anita

  • 04 Oktober 2009 - 13:16

    Yvonne Van Pieterson:

    Hey Juul,

    Krijg er zelf ook zin als ik het zo lees. Super dat je het hebt gedaan. Ben ook weer blij dat je gezond en wel weer bij je gastgezin bent.

    groetjes,
    Yvonne

  • 05 Oktober 2009 - 10:57

    Mariska:

    Moppie!!! Ik ben zo trots op je!!! Fucking 7 dagen gelopen!!! MACHTIG!! je hebt gewoon op everrest gestaan.. WOUWIE!!xxxx

  • 05 Oktober 2009 - 16:22

    Martine:

    HELD!!!!! echt knap gedaan hoor zo'n trekking door de bergen. Fijn gevoel dat je gastgezin ook weer blij was je te zien.

    xxxx Martine

  • 05 Oktober 2009 - 23:34

    Monika:

    Hoi Julie,

    Fijn dat je het zo leuk hebt. Lekker genieten en op naar je volgende avontuur. Je hebt nog even te gaan.

    Groetjes Monika

  • 06 Oktober 2009 - 13:40

    Kathleen:

    heey juul ,

    leuke dingen zeg!! veel plzr nog en wij dansen dr ng even oplos:)

    tjuus

  • 09 Oktober 2009 - 17:35

    Anne (anceaux):

    liefe juul!!
    wow wat een verhaal zeg je hebt nu al veel megemaakt :)
    ben wel benieuwd naar je foto's en heb je nog wat aan onze kadotje? ik hoop het wel
    er zijn al veel andere meisjes in onze groep gekomen ! maar ja
    ik blijf je volgen en nog veel plezier daar
    xxxxjes anne (uit jazz dance combi)

  • 11 Oktober 2009 - 16:50

    Sandra Benckhuysen:

    heej
    ssry ben net begonnen op de middelbare dus heb het zo druk dat ik geen tijd heb om op de computer te zitten.
    mooie verhalen zeg!!!!!!!!!!!

    nou groetjes sandra

    p.s. ik geloof dat je spierpijn had

  • 13 Oktober 2009 - 06:30

    Debby:

    Lieve, lieve Julie! Of zoals ik je altijd noem: Joelie.

    Wat een geweldige verhalen schrijf je! Volgens mij heb je het erg leuk daar en maak je van alles mee. Zo een trektocht lijkt me erg zwaar en ik ben trots op je dat je het gedaan hebt. Lijkt me ook helemaal super om na zo een lange en zware wandeling zo een mooi uitzicht te hebben als beloning. Lieve Juul, geniet er van. Heel veel liefs en een dikke kus van mij uit Indonesie.

    XXX

  • 15 Oktober 2009 - 11:51

    Bart Klink:

    wow, wat een ervaring juul, nu amy naar schiphol brengen en daar ook leuke berichten van krijgen net als die van jou. hoi hoi, tot gauw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julie

Actief sinds 16 Juli 2009
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 37093

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 21 December 2009

Nepal

Landen bezocht: