Tihar festival - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Julie Cocx - WaarBenJij.nu Tihar festival - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Julie Cocx - WaarBenJij.nu

Tihar festival

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Julie

23 Oktober 2009 | Nepal, Bhaktapur

Namaste lieve allemaal,

Het is nog steeds super leuk om jullie reacties te lezen!! Geeft mij het gevoel toch een beetje thuis te zijn.

Afgelopen weekend stond in het teken van Tihar festival. Dat is een belangrijke viering binnen allebevolkingsgroepen in Nepal. Omdat ik er niet het fijne van weet hieronder wat meer uitleg in het Engels: ( ik ga nu echt internationaal!)

About Tihar : The Nepali festival Tihar is also known by many names such as Dipawali or Bhai Tika or Laxmi Puja or as a festival of lights. It is a five-days festival, which comes soon after the Dashain Festival, and Tihar is all about worshiping of different animals such as crow, dog, cow, and worshiping of the Hindu Goddess of Fortune or Wealth (Goddess Laxmi), and cooking great meals at home, brothers and sisters shopping for gifts, flying kites, decorating homes and streets, playing cards with friends, resting and relaxing, and finally ending the festival with an exchange of a special temporary mark on forehead (tika in Nepali). The last day of the festival is known as Tika day or popularly known as Bhai Tika day (Bhai in Nepali means Brother). To sum up Tihar festival, Tihar is the festival when sisters wish a long life to their brothers (Bhai)!

Dus in een notendop wat Tihar ongeveer inhoud. Je kon het goed merken op straat: iedereen was fruit, zoetigheid en cadeautjes aan het inslaan. Ik kreeg hetzelfde speciale gevoel als tijdens de dagen voor Kerst. Een soort gezellig chaotische drukte. Ook de familie Nhuchhe (mijn gastfamilie) was vorige week zaterdag druk in de weer met het schoonmaken van het hele huis (wat ze niet vaak doen)en de straat. Daarnaast verfde ze en weg van bruin klei door het hele huis met als beginpunt een offertegel voor het huis waar ze tikapoeder en bloemen neer legde. Dit alles om die avond de Godin van de welvaart Loksmi binnen te halen. Ze hadden nog een trucje: het ontsteken van tientallen kaarsjes rond het huis. Loksmi zou dan aangetrokken door het licht, het huis binnen gaan. Nou toen ik dat eenmaal begreep, ben ik m'n kamer ook maar gaan poetsen. Ik zou niet willen dat Loksmi deze lieve familie zou overslaan omdat mijn kamer niet schoon genoeg zou zijn. En wat ik 's avonds te zien kreeg was een soort combi van kerst, sint-maarten en oud&nieuw in een. De hele stad was verlicht met kaarslicht, er werd vuurwerk afgestoken en kinderen kwamen aan de deur zingen en bloemblaadjes uitdelen. Het was zo'n mooi om al die lichtjes te zien in het donkere Nepal. (vanwege de powercuts 's avonds) Met de vijf zussen en een tika(met yogurt en rijst) op m'n voorhoofd, zijn we door Bhakthapur gelopen. Een avond om nooit te vergeten!
Dat er nog zo'n avond zou komen in datzelfde weekend had ik op dat moment niet kunnen denken.

Even tussendoor: op zondag en maandag ben ik gaan raften op de Trisoli rivier. Heel gaaf, mooie natuur maar het had van mij iets langer en wilder gemogen haha.

Maar goed toen kwam ik maandagavond vies (ze hadden toevallig geen warme douche langs de kant van de rivier) en moe (op het dunste matje ooit geslapen, althans geprobeerd..)aan in Bhaktapur waar m'n gastfamilie niet thuis was.Ik bellen bleken ze bij defamilie van moederskant te zitten. Toevallig was ik daar dichtbij: zij mij de weggewezen. ik een klein trapje op, nog een trapje op en voor dat ik het wist zat ik in een hele kleine (met klei bedekte) keuken tussen wel 15 mensen die door elkaar heen aan het roepen waren. Alle mannen zaten op een rij met fruit, broodpoppetjes en bloemblaadjes voor zich. Ik ging een Bai Tika mee maken!! Tijdens Bai Tika worden de broers door de zussen geeerd en krijgen ze een tika.
Het ging allemaal nogal chaotisch in mijn ogen en de helft begreep ik niet (sabita, een van de zussen, wist ook van de helft niet waar het over ging) maar het waserg indrukwekkend om te zien. Eerst kregen ze fruit en bloemblaadjes voor zich, vervolgens gaf elke zus een Tika aan de broer, waarna deze het fruit begon te eten. Daarna kwamen er kransen van bloemen en vervolgens gooide elke zus drie keer een bakje met bloemblaadjes op het hoofd van een broer. Er waren vijf zussen dus je kunt wel na gaan dat die berg bloemblaadjes op de hoofden steeg en steeg. En ik meer en meer niet te veel probeerde na te denken over de situatie waarin ik zat.Anders was ik heel hard gaan lachen. Toen was ik aan de beurt: Tika op m'n voorhoofd, bloemenkrans om m'n nek, bloemetjes op m'n hoofd en een struik van gras achter m'n oren. Vraag mij niet waarom: allemaal geluk hoop ik. daarna moest ik twee appels en twee eieren weg werken.
De broers kregen ook eieren te eten. Nog veel meer dan ik waarna ze een cadeau aan de zus moesten overhandigen. Verdienen die zussen, na al die tika's!
Daarna kwam het eten en kreeg ik naast m'n tika ook nog een lik yogurt opm'n voorhoofd (aan de linkerkant, voor mannen is het rechts) vraag mij wederom niet waarom. Daarna mocht ik Yogurt eten (uit een bakje dan).
Toen ik na dit hele gebeuren met de Nhuchhe familie naar huis liep, voelde ik mij zo gelukkig; deze mensen waren zo gastvrij en lief. Zo vrolijk en opgewekt! Ik was zo blij dat ik dit mocht mee maken. Ik heb er een nieuwe Nepalese familie bij! Ik ben alweer uitgenodigd voor de Bai Tika volgend jaar. Wie wil er mee?? haha.

Met de zussen (Gita, Sarita, Sangita, Sabita en Kobita. Ja daar had ik ook last van: lijkt heel erg op elkaar!) krijg ik een steeds betere band; het zijn lieve over het algemen stille meiden maar wanneer vader weg is, zijn ze heel luidruchtig en gezellig. Soms iets te gezellig haha. De moeder moet om alles lachen maar echt een diep gesprek kan ik niet met der voeren. Een paar woordjes is alles wat er ana Nepalees uit mijn mond komt. Gisteren heb ik Nederlands geprobeerd te leren: 88 prachtige grachten. hahaha kwamen ze niet uit. Was net een soort geroggel. Dat doen ze hier trouwens de hele dag door en overal! En dan heb ik het over die diepe roggels die meteen alle holtes leeg maakt. Vooral oude mannetjes kunnen er wat van. Wanneer ik het ook maar hoor, zoek ik al dekking voor de fabricatie die in het wildeweg op de grond wordt gekwakt haha.

Ik zie trouwens dat het alweer donker is geworden. Dat betekend dat ik te laat thuis ben, kan elk moment gebeld worden haha.

Heel veel liefs en kussen uit Nepal.

Ps. goed nieuws over de foto's. Wanneer Alex er volgende week is, heb ik een usbstick en kan ik ze op de computer zetten yes! Dus nog ff wachten.

  • 24 Oktober 2009 - 10:29

    Bernadette:

    Hoi lieverd,

    wat een fantastische ervaringen weer, ik kan me voorstellen dat je je helemaal gelukkig voelde. Nog een paar nachtjes slapen en dan komt Alexander naar je toe, ben heel benieuwd hoe hij Nepal zal ervaren, leuk dat jij ook een weekje vakantie hebt. Hij komt morgen nog even bij ons langs om wat spulletjes voor jou op te halen, super hoor zo'n prive postbode!! Nou moppie 'n hele gezellige week en met die foto's moet het nu lukken he? kus mam

  • 24 Oktober 2009 - 14:18

    Tanja:

    Lieve Juul,

    Net jouw superleuke vertellingen gelezen. Dat schrijven doe je goed zeg, je zou zo een boek kunnen uitgeven. Fijn dat je het goed hebt bij de familie. De namen van de meisjes lijken me echt een ramp, niet uit elkaar te houden. Ik ben zojuist met A. gaan shoppen. Pannenkoekmeel e.d. Ga je voor de hele familie bakken? Hopelijk vinden ze de kruitkoekjes, choc. sinterklaasjes en marsepein lekker. Ben daar benieuwd naar. Lieve Juul, heel veel plezier volgende week, fijn dat jullie dan weer even samen zijn en dat A. jouw leven en ervaringen zo ver weg in zo'n andere cultuur kan delen.

    Veel liefs, Tanja

  • 24 Oktober 2009 - 14:47

    Afke:

    Je hebt het echt naar je zin zo te lezen!!!

    Ik ga volgend jaar wel mee hoor naar de Bai Tika, whahahaha!

    Ben benieuwd naar je volgende verhalen!

    Kusje Afke

  • 25 Oktober 2009 - 01:30

    Amysita:

    Lieve juuuuuuls!!

    Wat mooi en leuk om te lezen je verhaal!! Echt zo´n andere wereld als die van mij.. maar oh zo gaaf!!
    Raften!!! Toevallig ben het vandaag ook wezen doen hihi..tof heh!
    Nou ik blijf je verhaaltjes volgen!!

    Dikke beso!!

  • 25 Oktober 2009 - 04:40

    Debby Ravestein:

    Hey Lieve Julie!

    Wat een verhaal weer. Ongelovelijk wat je allemaal mee maakt. Dat van die vieze roggels herken ik inderdaad ook, jakkie! Dat doen ze hier ook allemaal, net alsof het de normaalste zaak van de wereld is, hahaha. Nou Juul geniet en onwijs veel plezier als Alex straks bij je is. Ik ga morgen alweer terug naar huis en zal de rest van je verhalen vanaf thuis volgen.

    Pas goed op jezelf lieve Juul!

    Liefs Debby

  • 25 Oktober 2009 - 12:25

    Sandra Benckhuysen:

    YES!!!! ben een keer een beetje op tijd.
    Wat een verhaal!!!!!!!!
    echt leuk om dit allemaal te lezen.
    oja ik wil volgend jaar best mee hoor!!!!!!!!!!!!!

    groetjes sandra

  • 25 Oktober 2009 - 12:44

    Monika:

    Hoi live Julie,

    Fijn dat je het in een ander land zo naar de zin kunt hebben ondanks al die vreemde dingen die je er mee maakt. Nog heel veel plezier ( heb je toch al ) en tot je volgende bericht.
    Groetjes Monika

  • 25 Oktober 2009 - 20:58

    Maris:

    JUUL!!! ik lees zo graag je verhalen!! zo fijn dat je zo'n lief en warm gastgezin hebt en dat je zo'n feest mee hebt mogen maken, echt fantastisch!!!! maar wat krijg je smeren yogurt op je kop...heel vreemd, maar daarmee deste specialer!
    xxxxxx

  • 26 Oktober 2009 - 10:28

    Jolanda:

    Hey Juul

    Wat leuk om allemaal te lezen, al die leuke verhalen. Wat beleef je toch een heleboel leuke dingen. Geniet even van je reis en ik blijf je zeker volgen. Veel plezier volgende week met Alex

    kuss Jolanda

  • 27 Oktober 2009 - 14:49

    Jeanette:

    Hi julie,
    Thanks for your great story, enjoyed reading it! hope you and Alexander have a great time together.

    love & XXX-s

  • 28 Oktober 2009 - 09:18

    Yvonne (Da Danza):

    Heerlijk om te lezen al die verhalen, wordt er helemaal vrolijk van.
    Wat is het toch saai hier in dat rationele Nederland. Ik wil ook wel eens lopen met yogurt op mijn hoofd, ha ha. Blijf vooral schrijven. Groetjes uit Reeuwijk.

  • 29 Oktober 2009 - 13:09

    Bianca:

    He Julie,
    elke keer als een mailtje krijg dat je weer een reisverslag hebt gemaakt, dan lees ik meteen je verhaal. Zo leuk! De vorige keer typte ik meteen een reactie, maar bij het "plaatsen" was mijn tekst ineens foetsie?!?? Dus nu nog maar een poging. Veel plezier volgende week als je mannetje er is :-). Hoop inderdaad dat het dan goed komt met de foto's, want ik ben wel benieuwd hoor.
    Groetjes van je DD collega!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julie

Actief sinds 16 Juli 2009
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 37092

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 21 December 2009

Nepal

Landen bezocht: