Lekker toeristisch bezig - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Julie Cocx - WaarBenJij.nu Lekker toeristisch bezig - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Julie Cocx - WaarBenJij.nu

Lekker toeristisch bezig

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Julie

10 November 2009 | Nepal, Bhaktapur

Namaste allemaal,

Ja ja, ze zijn er hoor de foto's! Jullie hebben er lang op moeten wachten maar het is dan toch gelukt.
Alexander is alweer een week thuis (wat gaat de tijd toch snel)maar we hebben echt een super week gehad! We zijn eerst twee nachten in mijn gastgezin gebleven wat heel erg leuk was totdat we gingen/probeerde te slapen. Haha het bed (waar ik jullie al eens over heb verteld) is nou niet echt comfortabel en zeker niet wanneer je (net als Alexander) bijna 2 meter bent. Toen was er 's ochtends en 's avonds ook nog Dal Bhat (rijst met prutjes), geen douche, geen toilet en allemaal giechelende nepaleese meiden om je heen.Volgens mij moet Alexander er nu nog van bijkomen..... Maar voor hem en voor mij is het heel leuk/ goed geweest dat hij heeft kunnen ervaren hoe ik 2 maanden heb geleefd. Die ervaring kunnen we nu delen, hij kan zich nu een beeld vormen wanneer ik het over m'n gastgezin heb.
Na deze heftige cultuurshock zijn we de toerist uit gaan hangen. Eerst een nachtje in Bhaktapur in een gezellig guesthouse met een zacht matras!! (hoe blij kan je zijn met zoiets simpels) Beetje Bhaktapur bekeken. Echt gek maar ik keek er opeens met heel andere ogen naar, niet meer als vrijwilliger/bewoner maar echt als toerist. Ik sloot me nog net niet aan bij die groepjes toeristen die bij elke tempel met z'n 20-en omhoog staan turen voor 5 minuten om vervolgens met z'n allen naar de volgende tempel te lopen (Whaa moet er niet aan denken....) Daar heb je er nu zo veel van. Die georganiseerde reisgroepen. Ik ben van mening dat je op zo'n manier totaal geen beeld krijgt van hoe een land echt is. (spreekt hier een doorgewinterde wereldreisigster haha) Maar goed in Bhaktapur heerlijk rond gelopen, souvenirs gekocht (dat dan weer wel) waaronder een hele mooie Thanka (= boedistische schilderkunst) en we hebben heerlijk gegeten. Geen Dal bhat meer voor Alexander!
Vervolgens zijn we met de taxi (Alex durfde de lokale bus nog niet aan) richting Kathmandu vertrokken en hebben we vier dagen lang in een heel relaxed hotel gezeten met een nog zachter bed! Yes. Heerlijk gegeten (westers voedsel) en lekker geshopt. Trouwens ooknog leuke mensen ontmoet: een stel uit Nederland die hun hele leven in Nederland hebben verkocht om in Azie te gaan reizen, een Nepalese man die een Nederlandse verloofde dat en op het punt stond naar Nederland af te reizen en een Nepalsese muziekant die in z'n winkel maar niet op kon houden met vertellen over de muziekintrumenten waar hij opspeelde. Allemaal leuke interessante en toevallige ontmoetingen. We hebben in de buurt van Kathmandu ook een aantal boedistische stoepa's bekeken, zijn naar een van de heligste plekken voor hindoe's gegaan. Waar wij 500 roepie's (= 4,50 euro) moesten betalen, wat veel is in Nepal maar waar we geen enkele tempel in mochten als niet-hindoe (we hebben wel de voorbereidingen van een lijkverbranding gezien, is lopendeband-werk daar) en we hebben door de straaten van Thamel en Kathamandu gelopen. Het was voor mij fijn om iemand van thuis hier te hebben en de wereld waarin ik nu leef te laten zien, horen, voelen en ruiken. Anders is het zo moeilijk voor te stellen wanneer je hier nog nooit bent geweest, hoe mensen hier leven. We hebben veel gepraat, gelachen en gehuild (ik dan haha) maar het is goed geweest! Ik ben blij dat ik zo'n lief vriendje heb die voor mij 12 uur in het vliegtuig zit om hier in de chaos te komen en dat allemaal om mij te zien. Ik zou niemand anders willen!

Okey terug naar vandaag: vandaag slaap ik al 4 nachten in het kindertehuis Swarga (www.suvadra.com) waar ik ook werk. Ik heb m'n gastgezin gedag gezegd. Wat wel even gek was hoor. Ik heb toch een tijd bij ze gewoond en ben ze echt gaan zien als m'n Nepalese familie. Gelukkig kan ik ze altijd opzoeken, wat ik ook zeker ga doen voordat ik naar Nederland vertrek. Het is voor mij nu wel weer een stapje naar vooruit: warme douche,eigen kamer, iets zachter bed, laptop+internet tot m'n beschikking en allemaal leuke kindjes om me heen. Prima tot nu toe. Het gaat echter wel tijd worden dat ik m'n eigen plan ga trekken en de rest van Nepal ga bekijken. Ik werk nu nog drie dagen en dan ga ik ook afscheid nemen van de kindjes en collega's hier. A.s vrijdag ga ik met een aantal andere meiden naar het natuurreservaat Chitwan, met olifanten in bad enzo, door de jungele struinen, het gewoonlijke haha. Daarna blijf ik alleen in Kathmandu om m'n visum te verlengen, sociaal te doen met andere toeristen en winterkleding aan te schaffen (het wordt er ook kouder hoor) want tadatadatada: ik ga een trekking maken van bijna 3 weken tot een hoogte van 5400 m!!!! Cool heh. Ik ga het natuurlijk niet alleen doen maar met een Nederlands koppel Remco en Petra die vanuit Nederland in 8 maanden helemaal naar Nepal zijn gefietst om geld in te zamelen voor Swarga. Echt heel erg bewonderenswaardig!! Willen jullie ook over hun reis lezen (de mijne valt dan een beetje in het niet haha)ze hebben een website: www.voorbijdepolders.nl. Als alles volgens plan verloopt (je weet het hier nooit) ga ik met hun de Annapurna circiut lopen. Ik hou jullie op de hoogte.

Verder gaat het gewone leven hier verder en heb ik het nog prima naar m'n zin. Nog twee nieuwtjes:
- ik kom een dagje later in Nederland aan op 22 december. De vlucht tussen Londen en Amsterdam is gecanceld dus ik blijf een nachtje in Londen slapen. Aaah wat erg moeten jullie mij nog een dag langer missen...
- Afgelopen zondag heb ik een piercing laten zetten. Geen zorgen allemaal heel goed gegaan, leef nog steeds.

Nou dat was het wel weer voor nu. Ik zal proberen nog meer foto's te plaatsen. Heb nu een verkleinprogramma dus dat gaat zeker lukken.

Heel veel liefs aan iedereen en eet een kruidnootje op mij (die hebben ze hier niet..)

Dikke kus Juul

  • 10 November 2009 - 07:19

    Tom:

    HA die Julie, Toch wel leuk om je verhaal te lezen. Van Alexander natuurlijk ook het nodige gehoord...en gezien!!.Die tracking, is dat wel verstandig met z'n 3-en? Geen gids of iemand die de taal spreekt? Wat als er iets gebeurt met één van jullie ( een uitglijder met gekneusd (of erger) been of zo? Hebben jullie gezorgd voor permanent contact met de achterban/ het "thuisfront in Kathmandu? Mobieltjes werken daar wel of niet, op de Annapurnatrail????
    Doe er svp niet te lichtzinnig over. Zorg echt voor een "backing-up mogelijkheid tijdens je reis.
    Goed, dat was serieus maar welgemeend!. Heel veel plezier. Tanja belt je binnenkort.
    liefs,Tom

  • 10 November 2009 - 09:35

    Conny:

    Hoi Juul,

    Ik lees je verhalen met heel veel plezier. Het is net of je tegen over me zit en het zit te vertellen. Geweldig zoals je alles kan opschrijven.Doe jewel voorzichtich op je reis naar die hoge berg?? En je foto's zijn erg leuk. Je ziet er stralend uit daar in dat verre Nepal. groetjes Conny

  • 10 November 2009 - 10:48

    RIanne:

    Ey lieve Juul,
    Wat super super kick wat je allemaal mee maakt! Echt heel vet dat je dit avondtuurtje bent aangegaan! Ik zal wat kruidnootjes op je eten, hahaahahh en ik ben heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel benieuwd naar je piercing! Geniet ervan chicka, nog eventjes! LIefs Ri

  • 10 November 2009 - 11:54

    Ingo:

    Hi Juul,

    wat suuuupertof de film van jullie! Echt bijzonder gaaf, en wat loop je te stralen zeg! Je ziet er geweldig uit! Ik vond het echt erg leuk om te zien allemaal, en kreeg zelf ook weer de reiskriebels.

    We missen je allemaal natuurlijk wel erg, maar om je zo te zien daar, maakt alles goed!

    Nog alle plezier en geluk daar!

    Big hug

    ingo

  • 10 November 2009 - 13:36

    Jose VanWoggelum-Coc:

    Hallo Julie

    Met veel plezier je reisverslag gelezen Het is echt leuk om te zien hoe jij al je belevenissen en ervaringen met ons deelt
    Heel veel plezier bij het lopen van de Annapura circuit en zorg goed voor je eigen veiligheid. Liefs Jose van Woggelum-Cocx

  • 10 November 2009 - 14:04

    Maris:

    WAAR ZIT DIE PIERCING!!!!!!! super vet 3 weken trekken! MAAR WAAR ZIT DIE PIERCING!!!????
    XXXXX

  • 10 November 2009 - 14:15

    Lisa:

    Hi Juul!!

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt en om al je ervaringen te delen met ons!
    Ik ben benieuwd hoe die tocht je zal bevallen!
    Kleed je maar goed warm aan en geniet nog maar even lekker daar, voor je het weet zit je weer in Nederland!

    Kusjes,

    Lisa van Woggelum

  • 10 November 2009 - 14:19

    Lisa:

    Ojaaa mooie foto van alexander tussen de kleine dames haha! PRACHTIG!

    xx

    Lisa van Woggelum

  • 10 November 2009 - 14:28

    Eva Uit Thailand:

    Hey Juul,

    Wie had dat nog verwacht na onze trekking, nog een trekking te maken? En wel van 3 weken, ongelofelijk, stoer hoor. Ik pak het milder aan, ga morgen weer mijn bergschoentjes aandoen voor een trekking van 2 dagen...

    Dikke kus uit Thailand!

  • 10 November 2009 - 14:47

    Valerie:

    Hoi juul

    wat geweldig allemaal, ik geniet helemaal mee. Even een (dans)update vanuit Nederland. Hier gaat alles zijn gangetje. Er zijn een aantal dames van ballet geveld door de griep waaronder ik. Vorig weekend van 31-10 en 1-11 hebben we weer meegedaan met de Holland Dance Parade door Den-Haag. zaterdag de generale en zondag voor het eggie. Maar zondag goot het van de regen, dat was erg jammer,we waren allemaal zeiknat maar het was wel leuk. We deden de matrix, allemaal in het zwart gekleed met lange zwarte jassen en een zonnenbril. Was wel cool. Binnenkort hebben we een optreden in het kader van het thrillerfestival worden cry passion, thriller en een stukje van carmen gedanst. Verder zijn we met klassiek al aan het oefenen voor de eindvoorstelling (veel spitzenwerk) er wordt ook al een plekje voor jou opengelaten. Dus als je terugkomt kun je meteen gezellig aanschuiven. Nou dat was het gloof ik. Ik vind je reisverslagen heel leuk om te lezen. Succes met je trekking en nog heel veel plezier.
    dikke knuffel Val

  • 10 November 2009 - 15:55

    Alexander:

    hoi liefie!

    wat een leuk verhaal weer! (ookal was ik er voor een groot gedeelte bij, haha).

    Voor de rest zit ik nog steeds in "nepal-time", Kga rond 9 uur slapen en wordt 's ochtends om 4 a 5 uur wakker. Best wel lekker eigenlijk, heb je nog wat aan je dag.... :-)
    Succes met je laatste daagjes werk en veel plezier met je trekking!!!

    veel liefs uit Holland!

    oh ja... een piercing? :-s
    toch gedaan... ik wist t ;-)

  • 10 November 2009 - 16:21

    Lydian:

    Hoi Julie,

    Wat leuk om alle verhalen te lezen. De foto's zijn leuk. Een klein beetje meekijken in jouw wereld. Jullie zullen samen een geweldige tijd hebben gehad! Enne.....ik sluit me wel aan bij de woorden van Tom! Zorg goed voor jezelf qua mogelijkheden om contact te leggen als je die tracking gaat doen. Heel veel plezier en tot de volgende keer!

    Liefs,

    Lydian

  • 10 November 2009 - 21:57

    Amy:

    JULIE TRUIDA COCX!!!!

    Waaaaar?????????

    Meer heb ik niet te zeggen!!

  • 12 November 2009 - 08:04

    Mariet:

    He Juul! Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen en nu dan ook foto's te zien :) Valerie heeft je al een up-date gegeven van dansen dus dat hoef ik niet meer te doen. Maar ik moet zeggen dat ik je wel mis hoor (in de lessen). Heel veel plezier met de trekking, maar doe je wel een beetje voorzichtig?!
    Wat leuk dat je een piercing hebt!!! maar de vraag is natuurlijk waar?!

    Geniet er nog lekker van!! (dat doe je al volop dus dat zal zeker goed komen).

    Liefs en dikke kus Jetje

  • 12 November 2009 - 11:20

    Bernadette:

    Hoi moppie,

    een aantal verhalen terug las ik nog even je verslag van de 9-daagse trekking, "dit doe ik nooit meer"dacht je soms, grappig hoe snel een mens weer van gedachten kan veranderen. En nu ga je voor het grote werk, ben heel benieuwd, wanneer vertrek je, ik wil je voor die tijd nog wel even bellen hoor.
    Ik ben net terug van een paar dagen Middenbeemster en Texel, Aniet moest voor haar werk een paar uurtjes op Texel zijn, hebben we een gezellig zussendagje van gemaakt, supergezellig, alleen erg nat, het heeft de hele dag geplenst! We hebben dus een hoop winkels, kroegjes en restaurants van binnen gezien! Maar het was leuk, de kleintjes vonden het ook erg gezellig dat hun tante bleef slapen, kwamen 's morgens (heel)vroeg al in m'n slaapkamer kijken of ik er wel echt was! Ik heb een hoop verhaaltjes voorgelezen en spelletjes gedaan, 't was leuk.
    Nou lieverd, ik stort me op de huishoudelijke taken en straks weer naar m'n werk, dikke kus van ons allemaal en ik bel je snel.

  • 12 November 2009 - 20:26

    Anita:

    Hoi lieve Julie,
    Wat een prachtige foto's! Ook die onlangs zijn toegevoegd zijn geweldig en geven een mooie illustratie van je belevenissen.
    Ik blijf een beetje jaloers op je...
    Ik ben heel benieuwd naar je trekking. En, hier spreekt je peettante....doe je wel voorzichtig! neem geen risico's dan komt het vast helemaal goed. Kijk je uit dat je niet met je piercing achter een struikje blijft haken! :)

    Juul, heel veel plezier, geniet ervan en tot snel.

    Liefs, Anita

  • 18 November 2009 - 07:45

    Bart Klink:

    stoer hoor, een heuse trekking doen van 3 weken. Volgens mij komt er vast nog zo'n reis aan te komen over niet al te lange tijd......in afrika of zo( ha,ha). nou juul, tot december, hou je haaks. bart en jeanette

  • 18 November 2009 - 10:54

    Kathleen:

    hey juul,

    ik hoorde dat je het heel leuk had en wat een leuke en spannende verhalen allemaal!!

    ng veel succes en plzr!!

    tjuus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julie

Actief sinds 16 Juli 2009
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 37089

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 21 December 2009

Nepal

Landen bezocht: